Delphi posiada w swojej ofercie czujniki wykorzystujące trzy rozwiązania technologiczne.

Rodzaje czujników Delphi:

  • czujniki magnetyczne – czujniki bezstykowe, przekładają ruch mechaniczny na sygnały elektryczne, wykorzystując cewkę z biegunem i magnesem metalicznym,
  • czujniki Halla – przetwornik moduluje sygnał wyjściowy czujników w odpowiedzi na pole magnetyczne,
  • czujniki magneto-rezystancyjne – po wystawieniu na działanie zewnętrznego pola magnetycznego następuje zmiana oporu elektrycznego.

Większość czujników położenia wałka rozrządu i wału korbowego firmy Delphi wykorzystuje technologię opartą na efekcie Halla. Adaptacyjne schematy wykrywania progowego znajdują zastosowanie w czujnikach dla zwiększonej wydajności i zmniejszenia czułości czujnika na miejsce zamontowania względem celu.

Czym są czujniki położenia wałka rozrządu i wału korbowego?

Czujnik wału korbowego, znany też jako czujnik prędkości obrotowej silnika lub czujnik położenia, to urządzenie elektroniczne stosowane w silniku wewnętrznego spalania, które pozwala na monitorowanie pozycji lub prędkości obrotowej zarówno wałka rozrządu, jak i wału korbowego. W skrócie: czujnik przekształca ruch mechaniczny na sygnał elektryczny. Następnie sygnał jest przekazywany do jednostki sterującej w celu określenia pozycji i prędkości wału w dowolnym momencie.
Z kolei czujnik położenia wałka rozrządu określa, w którym cylindrze następuje zapłon, a także synchronizuje wtrysk paliwa i sekwencję zapłonu cewek w modułach zapłonowych DIS.
Czujniki wału korbowego ustalają czas zapłonu, określają prędkość obrotową silnika oraz przekazują sygnał prędkości obrotowej (RPM) do jednostki sterującej.

Co powoduje awarie czujników?

  • Wibracje silnika powodujące poluzowanie czujnika.
  • Obecność wody lub zanieczyszczenie złącza sygnału elektrycznego.
  • Korozja złączy czujnika (jeśli złącza nie są ocynkowane).
  • Krótkie spięcie, zerwanie przewodów w wiązce czujnika.
  • Zakłócenia EMI/EMF.
  • Zanieczyszczenia magnetyczne cząsteczkami metali z części ulegających zużyciu.

Na co zwrócić uwagę w przypadku awarii?

  • Napięcie/prąd wyjściowy czujnika niezgodne z parametrami podanymi przez producenta.
  • Nieprawidłowa instalacja czujników powodująca powstanie szczelin powietrznych.
  • Nieprawidłowe uziemienie czujnika.
  • Poluzowany, przyciśnięty lub uszkodzony przewód, poluzowane złącze lub śruby montażowe.
  • Ślady uszkodzeń mechanicznych czujnika.
  • Przerwany zapłon silnika spowodowany niespójnym profilem kąta krawędzi opadającej/wznoszącej wałka rozrządu/wału korbowego.

Następne kroki

Jeśli napotykasz którykolwiek z powyższych problemów, prawdopodobnie nastąpiła awaria czujnika wałka rozrządu i/lub wału korbowego. W większości przypadków należy wymienić całe czujniki.
Firma Delphi posiada wyczerpującą ofertę czujników wałka rozrządu i wału korbowego o jakości OE (przykładowe numery części: SS10513-12B1 i SS10932) do popularnych pojazdów grupy General Motors, Renault oraz Nissan.

Korzyści z wyboru Delphi:

  • Adaptacyjne schematy sygnału Halla zapewniają większą dokładność pomiaru czasu, optymalizują szerokość szczeliny powietrznej i czułość na wychylenia, a także usprawniają wykrywanie prędkości zerowej.
  • Dzięki precyzyjnemu sygnałowi wyjściowemu w kształcie fali prostokątnej wyeliminowano funkcję korekty zbocza narastającego sygnału w sterowniku silnika.
  • Zwiększone możliwości wykrywania ograniczają emisje i zwiększają niezawodność oraz komfort jazdy.
  • Ochrona przepięciowa zabezpiecza przed zakłóceniami pól elektromagnetycznych.
  • Zmniejszona liczba złączy przewodów zapewnia wyjątkową niezawodność.
  • Automatycznie generujący się sygnał elektryczny nie wymaga zewnętrznego zasilania.
  • Czujniki są poddawane wyczerpującym testom wytrzymałościowym zgodnie z rygorystycznymi wymogami OE.
  • Dostarczone z uchwytami montażowymi, uszczelkami i podkładkami OE ułatwiającymi montaż.

Zastosowanie pojedynczego elementu pozwala na uproszczoną budowę oraz zastosowanie VPOS (Valid Power On State) dla rozwiązań związanych z wałkiem rozrządu, co minimalizuje czas synchronizacji z wałem korbowym silnika.