Po polskich drogach porusza się coraz więcej samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów. Z tego rozwiązania coraz chętniej korzystają zarówno użytkownicy nowych, jak i starszych aut. Posiadacze pojazdów z automatycznymi skrzyniami biegów coraz częściej trafiają też do niezależnych warsztatów samochodowych, oczekując profesjonalnego serwisu. Dla warsztatów oznacza to konieczność szkolenia pracowników w zakresie odpowiedniej eksploatacji i obsługi takich przekładni.

W Polsce systematycznie rośnie popularność samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów. Aut z taką skrzynią szukała prawie 1/3 osób zainteresowanych kupnem samochodu używanego i niemal 2/3 zainteresowanych zakupem nowego wozu. Według danych jednego z koncernów motoryzacyjnych w latach 2017–2020 liczba sprzedawanych samochodów osobowych i dostawczych z automatyczną skrzynią biegów wzrosła ponad trzykrotnie: z 10,4% w styczniu 2017 r. do 31,3% w pierwszym miesiącu 2020 r. Szacuje się, że ten trend się utrzyma, ponieważ w przyszłości coraz więcej osób będzie zmieniać samochody na elektryczne, co sprawi, że automatyczne skrzynie biegów staną się normą.

Zalety automatycznej skrzyni biegów

Dlaczego rośnie zainteresowanie automatycznymi skrzyniami biegów? Głównym argumentem zwolenników takiego rozwiązania jest brak konieczności częstego operowania dźwignią zmiany biegów. Ułatwia to jazdę w korkach, a kierowca może być bardziej skoncentrowany na jeździe. Wzrost popularności może wynikać również z chęci korzystania z najnowszych systemów wspomagania kierowcy, które przyczyniają się do poprawienia komfortu jazdy i łatwiejszego parkowania. Co więcej, dzięki nowoczesnym skrzyniom automatycznym kierowcy mogą cieszyć się dynamiczną zmianą przełożeń i jednocześnie spalaniem paliwa porównywalnym z manualną skrzynią biegów. Jednocześnie, mimo bezsprzecznych zalet, wielu użytkowników obawia się kupna samochodu z automatyczną skrzynią ze względu na wysokie koszty serwisu i naprawy tego elementu. Jednak wiele awarii automatów wynika z zaniedbań i nieprawidłowej eksploatacji auta.

Olej w skrzyni też trzeba wymieniać

Przede wszystkim olej stosowany w automatycznej skrzyni biegów powinien być dobrany do konkretnej przekładni. Zły wybór może doprowadzić do poważnej awarii tego układu. Istotna jest również częstotliwość wymiany oleju. Ponadto, mimo informacji zawartych w instrukcjach, które podają bardzo długie, sięgające nawet 100 tys. km interwały albo wcale nie wspominają o takiej operacji, warto wymieniać olej w skrzyni co 50–60 tys. km. Dlaczego? Przekładnie wymagają oleju o doskonałej płynności i pompowalności. Aby utrzymać odpowiedni bieg, przekładnia musi wytworzyć odpowiednie ciśnienie. Wysokie temperatury panujące w układzie często wpływają na degradację oleju i utratę jego właściwości. Olej przepracowany, o zmienionych właściwościach fizycznych (takich jak lepkość) może być przyczyną niewłaściwej pracy przekładni. Skutkiem używania oleju po przekroczeniu interwału wymiany może być groźba uszkodzenia lub zatarcia skrzyni.

Shell Spirax – świetne właściwości i szerokie zastosowanie

Aby uniknąć problemów ze skrzynią, należy korzystać z wysokiej jakości olejów przekładniowych, takich jak oleje Shell Spirax S6 i S5. Powstają one we współpracy z partnerami OEM projektującymi automatyczne skrzynie biegów. Pozwala to na dopasowywanie oferowanych przez Shell rozwiązań do potrzeb rynku oraz uzyskiwanie wymiernych korzyści. Uczestnictwo Shell w ewolucji z 5- do 9-biegowej przekładni automatycznej i dobranie odpowiednich formulacji olejów przekładniowych pozwoliło zmniejszyć zużycie paliwa na poziomie skrzyni biegów o 12%! W procesie produkcji olejów Shell Spirax wykorzystywane są wysokiej jakości oleje bazowe, w tym powstające w technologii Shell PurePlus oleje bazowe GTL wytworzone z gazu ziemnego. Zapewnia to stałą wydajność przekładni przez cały okres eksploatacji oleju oraz gwarantuje lepszą odporność na korozję i ochronę przed zużyciem.

W porównaniu z kilkoma konkurencyjnymi produktami Shell Spirax zapewnia odpowiedni, lepszy nawet o 25% współczynnik tarcia, co umożliwia bardziej płynną jazdę w całym zakresie prędkości. Istotną zaletą olejów przekładniowych Shell Spirax jest ich szerokie zastosowanie. Podstawowe produkty z rodziny Shell Spirax – Spirax S6 ATF X oraz Spirax S5 ATF X – pasują do 80% modeli aut w Europie.